سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ژئوتکستایل

 

چرا به ژئوتکستایل ها نیاز می باشد؟

ژئوتکستایل یک ماده منحصر به فرد و همه کاره است که به طور گسترده در محوطه سازی، باغبانی، پوشش و عایق مخازن مصنوعی، ساختمان ها و ساخت و سازها، سقف های مسطح، سدها استفاده می شود. ژئوتکستایل یک ماده همه کاره است که می تواند عمر روسازی ها را افزایش دهد، پایه ها را تقویت کند و سیستم های زهکشی را برای ریختن آب بهبود بخشد. به طور گسترده ای از ژئوتکستایل در زمینه های مختلف استفاده می شود این ماده و ورق  ریشه در صنایعی مانند محوطه سازی و باغبانی، ساخت و ساز ساختمان و جاده ها دارد. علاوه بر این، امکان ملاقات با آن در سازه های زیرزمینی در حین ساخت تونل ها، و همچنین سایر اشیاء ، سدها، پارکینگ ها، فرودگاه ها وجود دارد. بسته به روش ساخت، دو نوع ژئوتکستایل وجود دارد:

ژئوتکستایل بافته شده و  ژئوتکستایل غیر بافته. رایج تر، نوع دوم است که به روش سوزنی تولید می شود. بوم ها نیز به روش های حرارتی و چسبی ساخته می شوند.

در ابتدای فرآیند تولید مواد، آماده سازی شروع می شود. الیاف پلی استر در دسته های فشرده به قسمت تولید منتقل می شود. این فیبر باید متورم شود. خود این فرآیند مدت‌هاست که خودکار و بر روی یک تسمه نقاله انجام می‌شود، جایی که نوار نقاله مواد را در تمام مراحل پردازش در زمان کوتاهی حمل می‌کند. ذرات از پیش ساخته شده با استفاده از یک جت هوا به رشته های مستقل تقسیم می شوند. الیاف کرکی به قسمت منتقل می گردند که اتوماسیون یک پارچه تمام شده را ایجاد می کند. سیم های این محصول به صورت تصادفی چیده شده اند. بوم حاصل به دستگاه سوزن برش منتقل می شود که با استفاده از هزاران سوزن مخصوص که در انتهای آن قلاب وجود دارد، آن را سوراخ می کند و سپس نخ ها را به هم می زند و می کشد. بنابراین، ساختار وب متراکم تری به دست می آید. این تکنیک در نهایت امکان به دست آوردن ماده ای را می دهد که دارای قدرت عملیاتی عالی است، اما کاملاً تحت تأثیر تجزیه و عمل مواد تهاجمی قرار نمی گیرد.

ژئوتکستایل های چسب حرارتی نیز بسیار محبوب هستند. همانطور که از نام آن پیداست، رزوه های پلیمری در دمای بالا به هم متصل می شوند. چنین ماده ای همچنین آب را از طریق  روزنه ها عبور می دهد، اما فقط در جهت عرضی. کیفیت متمایز ژئوتکستایل حرارتی  خاصیت ارتجاعی و استحکام بالای آن است که امکان استفاده از چنین ژئوتکستایل هایی را در مکان هایی با تنش بیشتر فراهم می کند. در آزمایشگاه، مشخص شده است که یک نوار پارچه معمولی با چسب حرارتی می تواند به راحتی شکستگی 240 کیلوگرمی را تحمل کند. داده‌های رسمی تأیید می‌کنند که این ماده در هنگام بارگیری ژئوتکستایل تا 24 تن در متر مربع پایدار می‌ماند.

ژئوتکستایل کجا استفاده می شود؟

خواص منحصر به فرد این ماده باعث می شود تا در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد.

به طور فزاینده ای، ژئوتکستایل ها در مزارع باغبانی یافت می شوند. در تماس با زمین خواص خود را از دست نمی دهد، بنابراین برای جلوگیری از اختلاط آن بین لایه های حاصلخیز و فرسوده خاک قرار می گیرد و باغبانان باتجربه توانایی ژئوتکستایل را برای محافظت از گیاهان در زمستان درک کرده اند. بنابراین، این مواد کاربرد دیگری دارند از جمله اینکه تنه درختان و درختچه ها را در هوای سرد می پوشانند. مصلحت انتخاب پارچه ژئوتکستایل در راهسازی نیز ثابت شده است. طبق محاسبات مهندسان، عمر چنین پوششی حدود ده برابر افزایش می یابد. امروزه استفاده از ژئوتکستایل یک تصمیم معقول است، زیرا جاده بسیار گران تر است و جایگزینی منظم آن بسیار گران است، در حالی که استفاده از یک بستر ساده به طور قابل توجهی عمر مفید آن را افزایش می دهد. از ژئوتکستایل ها برای جداسازی لایه های مختلف استفاده می شود. پارچه با چسب حرارتی بارهای نقطه ای را به مساحت کل تقسیم می کند. بنابراین، روسازی آسفالت حتی در مکان هایی که اکثر وسایل نقلیه سنگین تردد می کنند، برای مدت طولانی کار خواهد کرد. هنگامی که از یک لایه ژئوتکستایل استفاده می شود، ضربه چرخ ها به آرامی در کل سطح پوشش پخش می شود، که بار روی سنگ خرد شده را کاهش می دهد و به عمق لایه ماسه و خاک فشرده نمی شود. همچنین استفاده از این ماده در مناطق کم بار - مسیرهای روستایی و باغی نیز مطرح است. واقعیت این است که بار روی چنین بوم نسبتاً کوچکی است، بنابراین ژئوتکستایل ها می توانند میزان آسفالت مورد نیاز برای تخمگذار را به حداقل برسانند.

ژئوتکستایل ها به راحتی می توانند با یک مشکل رایج در هنگام تزئین پیاده روها و دال های سنگ فرش کنار بیایند، زمانی که کاشی های تازه چیده شده به آرامی زیر بار می لغزند. زیرسازی ژئوتکستایل به حفظ و ثبات کاشی ها و عدم جابجایی آنها به مرور زمان کمک می کند.

دامنه و ویژگی های اصلی  ژئوتکستایل ها :

چگونه چگالی ژئوتکستایل را انتخاب کنیم؟

انتخاب ژئوتکستایل به نوع ساختار بستگی دارد: هر چه بار مورد انتظار روی پوشش بیشتر باشد، چگالی تار بیشتر می شود. ژئوتکستایل ها را می توان در ترکیب با سایر ژئومواد برای افزایش مقاومت پوشش ها و محافظت از آنها در برابر آسیب های مکانیکی استفاده کرد. برخی از شرکت ها می توانند طیف گسترده ای از ژئوتکستایل ها و همچنین سایر مواد ژئومتریال، قیمت های مقرون به صرفه برای محصولات و تحویل را ارائه دهند.

هنگام خرید ژئوتکستایل، باید به در دسترس بودن گواهینامه های کیفیت و تضمین های ارائه شده برای مواد توجه کنید.

اگرچه ژئوتکستایل یک ماده نسبتاً جدید است، اما بدون استفاده از آن در بسیاری از مناطق دیگر امکان پذیر نیست. در ساخت جاده ها، پیاده روها، باند فرودگاه ها، در ساخت تاسیسات زیرزمینی و در ساخت سیستم های زهکشی استفاده می شود. ژئوتکستایل ها در کشاورزی و باغبانی ضروری هستند. مواد کاربردی و همه کاره باعث کاهش هزینه های ساخت و افزایش عمر سازه ها می شود.

ژئوتکستایل یک بوم فنی صاف و بادوام است که از مواد مختلف ساخته شده و در برابر رطوبت نفوذپذیر است. زمینه کاربرد آن متغیر است، اما همیشه با کارهای خاکی همراه است، همانطور که در بخش "geo  " نام این ماده نشان داده شده است:

ساخت و ساز جاده ها و ساختمان ها؛

ژئوتکنیک (سیستم های زهکشی، کنترل فرسایش خاک)؛

کشاورزی.

انواع مختلفی از ژئوتکستایل ها وجود دارد. این مواد بر اساس مواد اولیه ای که از آن ساخته شده اند و روش ساخت طبقه بندی می شوند. با توجه به نوع مواد اولیه، ژئوتکستایل ها به چند نوع تقسیم می شوند. به طور کلی از پلی پروپیلن، پلی استر، پلی آمید، پلی اتیلن کم فشار ساخته شده است. به ندرت از فایبرگلاس یک نخ مخلوط با افزودن پنبه، پشم، ویسکوز ساخته می شوند. ژئوتکستایل های پلیمری (پلی استر، پلی پروپیلن) مقاوم ترین، قابل اعتماد ترین و بادوام ترین انواع ژئو تکستایل در نظر گرفته می شوند و بنابراین در جایی که این کیفیت ها مورد تقاضا هستند؛ در ساخت و ساز، کشاورزی، ژئوتکنیک و محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است گاهی اوقات ژئوتکستایل های زغالی برای فروش ارائه می شوند. این ماده تفاوت های قابل توجهی با ژئوتکستایل های پلی پروپیلن یا پلی استر دارد. یکی از اصلی ترین آنها این است که ساختار آن با ژئوگرید بسیار سازگارتر از بوم است و بنابراین دامنه کاربردها متفاوت است. در پایان عمر مفید، ژئوتکستایل زغال سنگ نیازی به دور انداختن ندارد - بسیار راحت و سازگار با محیط زیست است. با این حال، این مواد به دلیل منشاء طبیعی، به طور قابل توجهی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. فیبر پلی استر یک ماده قابل بازیافت مانند بطری های پلاستیکی بازیافتی است. از رشته های کوتاه تشکیل شده است که در لایه ها به هم قفل شده اند. به دلیل کوتاه بودن طول الیاف، استحکام باند برای برخی کاربردها ناکافی است، اگرچه برای برخی دیگر کاملاً قابل قبول است.

به ژئوتکستایل های پلی استر رشته های بافت کوتاه مات می دهد. رنگ مواد می تواند هر رنگی باشد - بژ، قهوه ای، سیاه - اما بوم معمولاً به رنگ سفید تولید می شود.

ژئوتکستایل های پلی پروپیلن از مواد خام ساخته می شوند. الیاف پلیمری یک رشته پیوسته است و به همین دلیل این ماده از ماندگاری خاصی برخوردار است. لایه برداری حتی زمانی که خیس است رخ نمی دهد، زیرا لایه ها محکم به یکدیگر چسبیده اند. ژئوتکستایل های الیاف پلی پروپیلن ساختاری متراکم و بدون پرز دارند. بسته به روش تولید، بین ژئوتکستایل های بافته شده و نبافته تمایز قائل می شود.  ژئوتکستایل های بافته شده با بافت سنتی نخ های تار تولید می شوند. با تنظیم اندازه سلول می توانید یک ورق با تراکم های مختلف بدست آورید. این نوع مواد استحکام کششی بالایی دارد و به همین دلیل دارای خواص تقویتی خوبی است. زمینه اصلی ژئوتکستایل های بافته شده ایجاد و تقویت خاکریزهای خاکی برای اهداف مختلف است. به عنوان مثال می توان به ساخت دیوارهای حائل برای پل ها اشاره کرد. در محوطه سازی از منسوجات بافته شده با چگالی کم استفاده می شود. این به شما امکان می دهد خاک را تقویت کنید و در هر منطقه از جمله در یک شیب تخت ایجاد کنید. در عین حال، استفاده از ژئوتکستایل های بافته شده برای زهکشی و فیلتراسیون توصیه نمی شود. ژئوسنتتیک های نبافته با اتصال مکانیکی یا حرارتی الیاف پلی استر یا پلی پروپیلن ساخته می شوند. بر این اساس، به سوزن های سوراخ دار و باندهای حرارتی تقسیم می شود. ژئوتکستایل های سوزنی از رشته های کوتاه یا پیوسته با استفاده از پرس سوزنی تولید می شوند. هنگامی که الیاف سوراخ می شوند، از لایه ای به لایه دیگر نفوذ می کنند و ماده متراکمی مانند نمد را تشکیل می دهند. این نوع از ژئوتکستایل ها توانایی فیلتر عالی دارد - آب را هم به صورت عرضی و هم به صورت طولی عبور می دهد. بنابراین حوزه اصلی کاربرد این نوع ژئوتکستایل در سیستم های زهکشی می باشد.

ژئوتکستایل های ترموباند شده (کلندرینگ) از ذوب الیاف در حین حرارت دادن به دست می آیند. این امر استحکام آن را بسیار افزایش می دهد و احتمال شکستگی در هنگام استفاده را کاهش می دهد. فیلتراسیون در این مورد فقط در جهت عرضی رخ می دهد.

دوستی با محیط زیست. ژئوتکستایل های پلی استر و پلی پروپیلن در حین کار مواد مضری منتشر نمی کنند. تولید آن نیز سازگار با محیط زیست است.

دوام. ژئوتکستایل ها به ویژه پلی پروپیلن در برابر اسیدها، قلیاها و سایر مواد مهاجم در خاک و آب مقاوم هستند. الیاف مصنوعی پوسیده نمی شوند. آنها در برابر رطوبت، یخبندان، گرما یا نور خورشید مقاومت لازم را دارند. تنها چیزی که عمر مفید مواد را محدود می کند، پر شدن تدریجی منافذ با ذرات ریز خاک است. به همین دلیل ظرفیت فیلتر پارچه ای به مرور زمان کاهش می یابد. سرعتی که این اتفاق می افتد به ویژگی های فنی ژئوتکستایل بستگی دارد. مواد با کیفیت بالا حداقل 30 سال دوام خواهند داشت.

قدرت . قدرت ژئوتکستایل ها به صورت عرضی و طولی دارای مقاومت کششی هستند. قوی ترین پارچه پلی پروپیلن تک رشته ای است. این ویژگی اجازه می دهد تا از ژئوتکستایل ها برای تقویت انواع سازه ها از جمله بزرگراه های شلوغ، فونداسیون ها، مناطق ذخیره سازی و غیره استفاده شود.

انطباق. ژئوتکستایل ها به دلیل استحکام، خاصیت ارتجاعی، نفوذپذیری آب، مقاومت در برابر محیط های تهاجمی در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرند. خواص فیزیکی و مکانیکی بالای ژئوتکستایل ها آن را به یک ماده ایده آل برای استفاده به عنوان لایه جداکننده در کارهای ساختمانی و همچنین برای تقویت شیب ها تبدیل کرده است. خواص کششی، سوراخ شدن و کشیدگی ژئوتکستایل ها می تواند بسیار زیاد باشد. آنها برای تضمین نه تنها جداسازی لایه های خاک، بلکه همچنین ایمنی خود مواد کافی هستند.

سهولت نصب. نصب و اجرای ژئوتکستایل به مهارت خاصی نیاز ندارد. این مواد به صورت رول به فروش می رسند و برای حمل و نقل مناسب هستند. وزن این رولها سبک است، به راحتی با قیچی معمولی برش داده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با ژئو تکستایل به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.